Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2011. március 28., hétfő

A pösze terápia

Nézze meg a videot:
http://beszedjavito.hu/artikulacios-hiba-poszeseg 

A TERÁPIA LÉPÉSEI


I. Előkészítő időszak
Célja: az artikulációs mozgások ügyesítése, ajak-és nyelvizmok erősítése, valamint az egyes
          hangok képzéséhez szükséges nyelvállások begyakorlása. Minden óra ezzel indul.
          Tükör előtt végezzük a gyakorlatokat - a gyermek is ellenőrizze saját magát - többször ismételjük.


I/A  Ajakgyakorlatok


I/B Nyelvgyakorlatok


I/C Szívó-és fújó gyakorlatok


II. Hallási diszkrimináció, vagy hallási (akusztikus) differenciálás
Hallási diszkrimináció:  Amikor egy hangot akarunk a többitől hallás útján megkülönböztetni.


Hallási differenciálás:  Amikor a kialakítandó hangot akarjuk megkülönböztetni a helyette használt
                                 hangtól.


III.  Hangfejlesztés
Célja: a tanítandó hang kialakítása, tiszta ejtése.


Indirekt: Először ezzel próbálkozunk, általában hangutánzás. Pl.: hívjuk a cicát: Cicc, cicc! vagy utánozzuk a
              kakas hangját: ká-ká-ká, ku-ku-ku




Direkt: Ha a fent leírt játékos mód nem hoz eredményt akkor a beszédszerveket direkt módon állítjuk be.
          Pl.: a  SZ - kígyó hang - kialakítása direkt módon TÜKÖR előtt:
          Tedd a nyelved a pincébe, fogaid zárd össze, a szádat húzd szét, mintha mosolyognál a levegőt fújd ki
          a fogaid között!
          Ennél a fázisnál néha segédeszközt is  igénybe kell venni, pl.: K hang kialakításánál spatula.
Ez a lépés néha hosszú órákon, heteken esetleg hónapokon át tart, mert nem sikerül rögtön a gyermeknek
         mert: - a nyelv izomzata gyenge
                 - ajak izomzata gyenge
                 - nem ismeri a szájüregét
                 - motorosan ügyetlen - segíthet a terápiával párhuzamosan végzett nagymozgások fejlesztése!!


IV. Rögzítés
Miután izoláltan (önmagában) tisztán ejti a gyermek az aktuális hangot, rögzítjük a magánhangzókhoz.
A nyelvállás szerint illesztjük hozzá a magánhangzókat. A legkönnyebben ejthetővel kezdjük.


V. Automatizálás
Célja: az izoláltan helyes ejtett és rögzített hangot begyakoroljuk. Végső cél, hogy a spontán beszédben is
          helyesen képezve ejtse a hangot.
 
VI. Motoros differenciálás
Az új hangot, a korábban helyette használt hanggal differenciáljuk motorosan is.

A terápiához használatos  softver és könyvek:



A fenti DVD-t már középsős vagy nagycsoportos kisgyermekkel is nézhetjük, hallgathatjuk.


Hallási differenciálásnál, hallási figyelem fejlesztésénél fontos eszköz
óvodások, kisiskolások terápiájában



A könyv logopédus szakember számára íródott. Thoroczkay Miklósné Lucika és munkatársai  tapasztalatai alapján született.




Sajnos Montágh tanár úr már nincs közöttünk. De ez a könyv -mely őt dicséri - nagy segítség a pösze beszédű kisgyermekek szüleinek, tanítóinak, óvónéniknek, kezdő logopédusnak. Egyszerű szakmai fogások a beszédhiba javítására, miközben mesét is mondunk gyermekünknek.



Logopédiai tankönyv kisiskolásoknak a pöszeség javítására.




Ez szintén pöszeségjavító könyv: mesékkel, versekkel, képekkel, amit színezni is lehet.



Thoroczkay Miklósné legújabb könyve az R hang javítására, ovisoknak, kisiskolásoknak. Otthon is lehet használni színezésre, egyébként logopédus szakember íránymutatása szükséges.





























Kengyelné Tusor Magdolna logopédus könyve szókincsfejlesztésre, egyben a pöszeség javítására. 




Ezt a könyvet már középsőben el lehet kezdeni otthon szülővel használni. Sok jó vers található benne, remek színes képekkel. Később nagycsoportos gyermekkel, első osztályosokkal otthon és logopédiai órákon is használható. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése