Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2011. február 23., szerda

A testközépvonal


A testközépvonal

      Az első életévekben a kisgyermek egyformán használja a jobb és a bal testfelét. 
    A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a gyermek egy ideiglenes mindkétoldalas fejlődési szakaszon megy keresztül. 
    Tehát egyik oldalát sem részesíti előnyben, így biztosítja azt, hogy mindkét testfél egyformán fejlődjön. Így a bal keze ügyébe kerülő tárgyakat a bal kezével, a jobb keze ügyébe kerülőket a jobb kezével végzi.
    A természet védősorompót helyezett a test jobb és bal térfele közé, nehogy az egyik túlságosan megelőzze a másikat.
    Ez a testközépvonali gát azt kényszeríti ki, hogy a bal és jobb testfél egyformán fejlődjön.
Iskolába lépésnél azonban ennek a gátnak már el kell tünni, mert akadályozhatja a tanulást.

A testnek is iskolaéretté kell válnia 6-7 éves korra.

Tünetek, amik a testközépvonali gát fennmaradását jelzik:
-olvasás során nem tudja végigkövetni a sort, középen megakad és nem ugyanahhoz a sorhoz tér vissza

- írásnál a sor közepén egyik kezéből a másikba átveszi a ceruzát

- írásbeli számolásnál könnyen elveszíti az egyes oszlopokból átvitt számjegyeket

Gyanú esetén, hogy ez a gát fenn áll, egyszerűen lehet tesztelni.

2011. február 22., kedd

A fejlesztő játékok, amit a gyerekek is szeretnek

  Logiko -




MiniLük -


Trambulin -

Egyensúly fejlesztése




Zenélő és mozgó hernyó -  szem-kéz koordináció




Végtelen hurok - két agyfélteke összehangolása, szem-kéz koordináció






Tick, tack bumm! - szókincsfejlesztés, szókincsaktivizálás: a mentális lexikonban passzívan meglévő szavak
                              előhívása




Differix - képek egyeztetése




Bandolino



Lotto - vizuális memóriát fejleszt: írást, olvasást előkészít, fejleszt




Figurix - vzuális figyelem fejlesztése, írás, olvasás előkészítése



Gyöngyfűző, kirakó 








Vésike, betűépítő - elemekből kell a betűt felépíteni



Halli Galli - vizualitást, forma észlelést, koncentráló készséget, gyorsaságot fejleszti





Macke'n Break - építő elemeket tartalmaz, lapokat amelyekről építeni lehet és egy órát, amely megszabja


  meddig folyhat a munka.


Örökmozgó




Bőrérzékelés fejlesztése (Simogatós játék)




                     

Reflexek, tanulás és viselkedés

Az alábbi könyveket ajánlom elolvasásra, hasznos információk, új  ismeretek találhatók a gyermekek tanulási képességének kialakulásáról, fejlődéséről

Innen letölhető a könyv: http://data.hu/get/4628955/Reflex.djvu










2011. február 20., vasárnap

Az elfelejtett mondókák

Elfelejtett mondókák


     Sajnos talán már csak az én gyermekkoromban használták az édesanyák, nagymamák a kisgyermekek beszédének fejlesztésére, ügyesítésére a mondókákat. Sokszor már a mai anyukák maguk sem tudnak mondókákat.
      Pedig én most szeretném kedves olvasóimat arra biztatni - főként akik kisebb-nagyobb gyermekek körül forgolódnak gyűjtögessék, tanulják és alkalmazzák vagyis mondogassák a kisgyermekeknek.


Miért is? 

- Ügyesíti a gyermek kiejtését.

- Fejleszti a beszédészlelését.

- Gondolkodásra késztet.

- Aktivizálja a verbális memóriát.

- Fejleszti a ritmusérzéket.

- Összehangolja a beszédet, a ritmust, a kiejtést. A helyes számlálás alapja.

- Ráérez a kisgyermek a beszéd ritmusára, lüktetésére.


Tessék szemezgetni, tanulgatni! Ne olvassa, legyen szíves tanulja meg s mondja, mutassa  együtt gyermekével! Mozogjanak az ütemére! 
Itt egy csokorravaló, válogathat mindenki kedvére!


Sétálunk, sétálunk,
Egy kis dombra lecsücsülünk csüccs!


Csiga-biga lépdel,
Táskájában eleség,
Várja otthon lánya, fia
Csiga-biga feleség.


Egyedem, begyedem vaskampó,
Alatta állt kis Jankó,
Egyet gondolt magában,
Elszaladt a világba.


Megy a hajó a Dunán,
Lemaradt a kapitány,
Kiabál, trombitál,
Míg a hajó meg nem áll.


Egy, kettő, három.
Keresem a párom,
Fogadjunk egy icce borban,
Hogy az tizenhárom!


Budapesten volt egy bolt,
Abban minden féle volt:
Toll, tinta, papíros,
Ez a kislány, de csinos!
Ha nem csinos halovány,
Ez a kislány kint van már!


Megy a kígyó csúszik hosszan,
Ám a lába meg se moccan.
Pedig szedné mint a pinty,
Csakhogy néki lába nincs.


Csiteri, csütöri, csütörtök,
Dinnyét lopott az ördög.
Bugyogójába dugta nem
Fért be a pokolba!
Öreg pásztor elkapta
Móresre tanította!


Jákobnak volt hat fia
Mind a hat csizmadia.
Simi, Samu, Sámuel,
Dini, Dani, Dániel.




Boci, boci, megfázott,
Varrtam neki nadrágot,
Nem akarta felvenni,
Ágyba kellett fektetni.
Cserebere, fogadom,
Többé vissza nem adom!
Hogyha visszakéred,
Száz forintot kérek!
Tik-tak, tik-tak falióra,
Körbejár a mutatója,
Azt hirdeti minden reggel,
Ki korán kel,
Aranyat lel.

Egyszer volt egy kemence,
Belebújt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett a kis Bence.
Ránézett a mamája,
Nem ismert a fiára.
Becsukta a kemencét,
Jól megszidta a kis Bencét.

Egyszer volt egy ember,
Szakálla volt kender.
Bükkfa tarisznyája,
Égerfa csizmája.
Közel volt a tenger,
Beleesett fejjel.
Kiapadt a tenger,
Kimászott az ember.

Katalinka, szállj el,
Jönnek a törökök,
Sós kútba tesznek,
Onnan is kivesznek,
Kerék alá tesznek,
Onnan is kivesznek,

Egy kupac kopasz
Kukac, meg még egy
Kupac kopasz kukac,
Az két kupac kopasz kukac.
Csacsi húzza kicsi kocsit
kicsi kocsi nyekereg,
Hej, te gazda, lusta gazda
zsírozd meg a kereket!

2.Altatók
Tente, baba, tente,
Itt van már az este.
Köszöntgetnek szépen,
A csillagok az égen.

Este van már, alkonyul,
Nyuszi füle lekonyul.
Dorombol a kiscica,
Aludj te is kisbaba!

Tente, tente, kis halacska,
ringatlak, légy nagyobbacska.
Tente, tente, kismadár,
elringatlak, szundikálj.
Tente, anyám szentje,
anyám kicsi kincse.
Elringatlak, pihenjél,
mire fölkelsz, nagy legyél.


Bármilyen egyszerű dallam hozzárendelhető a szöveghez, pl.szószószólá szószó mi (3-szor)szófámiré dódódó (utolsó sorhoz)
Ringa-ringa ringató,
délutáni altató,
álmos pillát csukva tartva
szundikálni volna jó!

Lepkeszárnyon jő az álom
tovarepít hét határon,
Álomország vár terád,
üveghegyen odaát.

Törpék, manók, tündérek,
sárkányölő vitézek,
mézeskalács házikó,
megkóstolni volna jó,
Ringa-ringa ringató ...


Megy a hold az égen,
gyönyörű ösvényen,
hunyd le szemed, kicsi baba,
mert eljött az éjszaka.

3.Ébresztők
Reggel van már, ragyogó, fütyörészik a rigó, csirip-csirip, csicsereg, jó reggelt, kisgyerekek. Eresz alól fecske fia ide néz, oda néz: (kukucskálás jobbra-balra)
Van-e hernyó, hosszú kukac, ízesebb, mint a méz (hullámvonal mutatása egy kézzel)
Kukurikú, jó reggelt,
szól a kakas, ha felkelt.
Rajta, rajta, gyerekek,
ágyatokból keljetek.

Tej, túró, tejfel,
kicsi gyerek, kelj fel!

4. Állatos mondókák

Ecc, pecc, kimehetsz,
Holnapután bejöhetsz,
Cérnára, cinegére,
Ugorj cica az egérre,
Fuss!

Háp, háp, háp,
Jönnek a kacsák.
Jaj de éhes, jaj de szomjas
Ez a társaság!

Volt egy dongó, meg egy légy,
Tovább is van, mondjam még?
Igen!
Volt egy dongó, meg egy légy,
Tovább is van, mondjam még?
Igen!
Ha neked ez nem elég,
Öleld meg a kemencét!

Dirmeg-dörmög a medve,
nincsen neki jó kedve.
Alhatnék, mert hideg van,
jobb most bent a barlangban.


Nyuszi, nyuszi, nyulacskám,
ne félj tőlem, nincs puskám!
Van ám nekem egyebem,
zöld káposztalevelem!

A szamárnak nagy a füle,
mégsem õ a fülemüle!
Bõg a város bikája,
Nincsen neki szénája,
Bú!

Cirmos cica dorombol,
Hallgatja egy komondor.
Azt gondolja magába',
hogy szebb az Õ nótája.
Rá is kezdi, vau-vau,
Fut a cica, nyau-nyau.
Ciróka maróka, mit főztél ? Kását.
Hova tetted ? A padkára. Megette a kiscicája.

Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Kapsz tejet, vajat,
Holnapra is marad.

Csip-csip csóka,
Vakvarjúcska,
kéreti a szekerét,
Nem adhatom oda,
Tyúkok ülnek rajta,
Hess, hess, hess!

Gólya viszi a fiát, hol felveszi, hol leteszi,
viszi, viszi, itt leteszi, hopp !

Ha én cica volnék,
Száz egeret fognék,
De én cica nem vagyok,
Egeret sem foghatok.

Kis kertemben uborka,
reá kapott a róka.
Várj meg, róka, megleslek,
Komáromba vitetlek!

Kot-kot kotkodács,
minden napra egy tojás.

Macska, macska,
csacska macska,
fürge, mint a
kishalacska.
Ide fut,
oda fut,
megpihenni
sose tud.

Süss fel, nap,
Fényes nap,
Kertek alatt
Kislibáim
Megfagynak.

Szebb a páva, mint a pulyka,
Rút, rút, rút!
Mert a pulyka maszatos,
A páva meg aranyos.

Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!
Pont, pont, vesszőcske,
készen van a fejecske,
kicsi nyaka, nagy a hasa,
készen van a török basa.
A házat kiseperjük (beleborzulunk a hajba), a port letörölgetjük (megsimogatjuk a homlokot), az ablakot behúzzuk (lecsukjuk a szemeket), a kulcson egyet csavarintunk (csavarunk az orron).
[A felnõtt megfogja a kicsi kezét; a mondóka második soránál behajlítja a gyermek hüvelykujját, a további soroknál pedig a többit is, kivéve a kisujját. Az utolsó sornál a felnőtt a saját mutatóujjával a gyermek karján vagy mellén "lépegetve" elindul az arc felé, s a mondóka befejező szavára megfricskázza a kicsi orrát.]:
Ez elment vadászni,
Ez meglőtte,
Ez hazavitte,
Ez megsütötte,
Ez az icike-picike meg megette!
Mutatóujjal finoman megbökjük a saját orrunkat, aztán az övét, képletesen vagy igazából összedörgöljük az orrunkat, végül gyengéden összeütögetjük a homlokunkat:
Én is pisze, te is pisze,
gyere, pisze, vesszünk össze!

6. Cirógatók

Kerekecske, gombocska,
Hová fut a nyulacska?
Ide futott, itt megállt,
Egy karikát itt csinált.
Erre futott, erre be,
A kis baba kezébe!

Az első két sornál jobbról-balról végigsimítjuk az arcát, a második kettőnél tenyerén kavargatunk az ujjunkkal, a következőnél kezünkbe zárjuk az ő kezét és ide-oda lendítjük, végül úgy teszünk, mintha be akarnánk kapni a kezét:

Cicuska, macuska,
mit főztél, Katuska?
Kevertem babocskát,
sütöttem pampuskát.
Ide raktam, oda raktam,
utoljára jól bekaptam.

Kerekecske, gombocska,
Volt egy kicsi dombocska,
Dombon állt egy házikó,
Házikóban ládikó,
Ládikón egy kerek tálca,
A tálcán meg öt pogácsa.
Arra járt az egérke,
Mind megette ebédre!

Bucc, baba, bucc,
Kapsz kalácsot, mézeset,
Friss tejecskét, édeset,
Bucc, baba, bucc!
A házat kiseperjük (beleborzulunk a hajba), a port letörölgetjük (megsimogatjuk a homlokot), az ablakot behúzzuk (lecsukjuk a szemeket), a kulcson egyet csavarintunk (csavarunk az orron).
Áspis kerekes(tenyerébe kört rajzolunk), útifüves-leveles(megsimítjuk a tenyerét), bíbola, bíbola paccs-paccs-paccs.(tapsolunk a kezével)

7. Tornázós mondókák:

Erdő szélén házikó,(kezünkkel egy házikót rajzolunk)
ablakában nagyanyó.(szemünk előtt ujjainkból „távcsövet formázunk)
Lám egy nyuszi ott robog
,(két kezünkkel „nyuszifül” majdtappancsozunk”)
az ajtaján bekopog.(ujjunkkal bekopogunk)
"Kérlek, segíts énrajtam!(összerakott tenyereinkkel kérleljük)
A vadász a nyomomban!"(kezünkkel puskát formázunk)
"Gyere, nyuszi, sose félj!(kezünkkel hívogatunk)
Megleszünk mi kettecskén.(megöleljük a gyermeket.ringatjuk)

Gomba, gomba, gomba (az öklök ütögetése),
nincsen semmi gondja (a kezek forgatása).
Ha az eső esik rája (az ujjak mozgatása),
nagyra nő a karimája (karkörzés a fej felett).
Az esőt csak neveti (szájra mutatás),
van kalapja, teheti (fej ütögetése).
Sűrű erdő, kopasz mező, pislogó, szuszogó, tátogó, itt megy be, itt megáll, itt a kulacs, itt igyál!

- Kicsi orr, kicsi száj, keretezi kerek áll, kupolálja homlok. Piros arc, piros nyár, áfonyakék szembogár, a pillái lombok.
- Cicuska, macuska, mit főztél, Katuska? (arcsimogatás) Kevertem babocskát, sütöttem pampuskát, Ide raktam, oda raktam, utoljára jól bekaptam, hamm!

Nyuszi fülét hegyezi, a bajuszát pödöri,
sárgarépát ropogtat, ropp, ropp, ropp,
nagyot ugrik, hopp, hopp, hopp! Tapsoljunk, tapsoljunk, dobogjunk, dobogjunk,
megnyújtózunk magasra, puszika a hasadra!

Húzzuk a szekeret (húzás utánzása),
forgatjuk a kereket (karkörzés).
Vezetjük az autót (csuklómozdulat),
Becsapjuk az ajtót (laza tenyérmozgatás)!
Dolgozni szaporán (két ököl egymáson, váltva),
beűzzük a cérnát (egyik kéz ökölben, másik két ujjal követi),
mire megfő az ebéd
(kavaró mozdulat),
varrok egy pár csizmát (varró mozdulat).
Csőrét nyitja ám, buzgón, szaporán (ujjak nyitása, csukása)
Kis bendőbe mindenféle belefér igazán (has simogatása)

Nyuszi Gyuszi fekszik az árokban (alvás utánzása)
Hosszú, bojtos füle van, pici, piros szeme van (fül és szem mutatása)
Ide néz, oda néz (fordulás jobbra-balra)
Szétpillant (szempillák simogatása)

Ez a szemem, ez a szám, ez pedig az orrocskám (mutatás szemre, szájra orra)
Jobbra, balra két karom, forgatom, ha akarom (jobb és bal kéz emelése, forgatása)
Két lábamon megállok, ha akarom, ugrálok (lábak érintése, ugrálás).

Megfogjuk a gyerek kezét és tapsoltatjuk - az első két sor alatt    maga előtt, aztán az egyik oldalon, majd a másik oldalon:

Süti, süti pogácsát,
apának, anyának,
sóba, vízbe az apjának,
tejbe, vajba az anyjának.

Ökölbe szorítjuk mindkét kezünket, majd először a ballal ütünk a jobbra, aztán a jobbal a balra. Ezt ismételjük az első két sor alatt. A következő sor közben ökölbe szorított kezünkkel körkörös mozgást végzünk (mint a 80-as évek diszkójában :)), végül az utolsó sornál nyitott tenyérrel széttárjuk a kezünket:

Töröm, töröm a mákot,
sütök vele kalácsot,
icce tolla motolla,
neked adom, Marcika!


Az első sor alatt tenyerünkben (vagy a gyerek tenyerében) kavargatunk, aztán sózást, paprikázást imitálunk, az utolsó sorra pedig tapsolunk:

Borsót főztem,
jól megsóztam,
meg is paprikáztam,
ábele, bábele, fuss!
Gyűlnek a felhők (ujjak mozgatása magastartásban)
esik az eső (zongorázás az asztalon)
kopog a jég (kopogás az asztalon)
dörög az ég (dörömbölés ököllel)
villámlik (karok felemelése)
lecsap (asztalra csapás)
kisütött a nap!
(karok széttárása)

Azt kérdezed, ki vagyok?
Minden porcikám sajog
(derék simogatása)
Fáj a fülem, fáj a fogam (fül, arc mutatása)
Segíts, kérlek, adj egy puszit!
Az orromra gyorsan
(orr mutatása + puszidobás)
Meglátod, hogy meggyógyulok
Tőle azon nyomban
.
Töröm, töröm a mákot,
sütök vele kalácsot.
Ha piszkos lesz a ruhám,
ki is mosom szaporán.
Kiöblítem, csavarom,
a kötélre akasztom.
Ha megszárad leveszem,
ki is vasalom szépen.
Összehajtom rendesen,
a szekrénybe beteszem.

Száraz tónak nedves partján, döglött béka kuruttyol. Hallgatja egy süket ember, ki a vízben lubickol. Sej, haj, denevér, bennünk van a kutyavér,
Sej, haj, denevér, bennünk van a kutyavér.

Vak meglátja, hogy kiugrik, sánta után', ha szalad.
Kopasz ember haját tépi, néma ember óbégat.
Sej, haj, denevér, bennünk van a kutyavér,Sej, haj, denevér, bennünk van a kutyavér.(hanyattfektetjük a padlón és a lábaival biciklizünk)

8. Rajzolgatók

Rajzolok egy kerekecskét,
gömbölyűre, mint a zsemlét,
kerekecskén kis gombocska,
akárcsak egy baba volna,
gombocskának két nagy füle,
vajon mi néz ki belüle?
Bajuszkája, farkincája,
kerekecske, gombocska,
itt csücsül a nyulacska.


Pont, pont, vesszőcske,
készen van a fejecske,
kicsi nyaka, nagy a hasa,
készen van a török basa.


Kerekítek kereket,
alája meg még egyet.
Tetejébe két egyest,
alája egy farkinca,
készen van a kiscica.

9. Vonatozók
Ziki-zaka-zakatol,
ez a vonat valahol.
Én vagyok a vasutas,
te meg legyél az utas!
Sihuhuhu,
megy a vonat,
Viszi már az utasokat, hú!

Fut a vonat,
 megy a vonat,
zakatol, zakatol,
takataka, takataka,
zakatol, zakatol.

10. Lépegetők
Egy, kettõ, három, négy,
Te kis legény hová mégy?
Nem megyek én messzire,
Csak a falu végire.
Egy, kettő, három, négy,
te kis cipő, hová mégy?
Kip-kop, kopogok,
találd ki, hogy ki vagyok!
Aki nem lép egyszerre,
nem kap rétest estére,
pedig a rétes nagyon jó,
katonának az való.
Sétálunk, sétálunk,
Egy kis dombra lecsücsülünk,
Csüccs!

Ég a gyertya, ég,
El ne aludjék,
Aki lángot látni akar,
Mind leguggoljék!
Cini, cini muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika,
Jobbra dûl,
Meg balra dûl,
Tücsök koma hegedül.

Áll a baba, áll,
Mint a gyertyaszál.
Levendula ágastul,
ugorj egyet párostul!
Azért adtam
egyszer meggyet,
hogy velem is ugorj egyet!
Hopp, hopp, hopp!

Erdőt járunk, árkot lépünk
(nagy léptekkel körbenjárás)
Szél se tudja, merre térünk (járás, kezek magastartásban, hajlongás)
Bükkfa lábunk, venyige térdünk (magas lábemelés)
Jegenye-sugaras utakon élünk
(gyors, apró léptekkel járás)

Lassan jár a csigabiga, táskájában eleség, várja otthon lánya-fia,csigabiga feleség.
Gyorsan jár a csigabiga táskájában eleség, várja otthon lánya-fia,csigabiga feleség.

11. Hintáztatók
Hinta, palinta,
régi dunna,
kiskatona,
ugorj a Tiszába!
Hinta, palinta,
hintázik a Marcika,
amíg száll a hinta,
kacag a kisbaba,
ha leszakad a hinta,
sírni fog majd Marcika.
Hinta, hinta palinta,
szépen szól a pacsirta,
lökd meg pajtás a hintát,
érjed el a pacsirtát!

12. Lovagoltatók
Térdünkön lovagoltatjuk, utolsó sornál felkapjuk és a magasba lendítjük:
Gyí, te paci,
gyí, te ló,
gyí, te Ráró,
hó, hahó!

Sima út, sima út,(szemben üljön nekünk, a kezénél fogjuk,térdünkön jobbra –balra mozgatjuk), göröngyös út, göröngyös út(lovagoltatjuk), kááá-tyúú, káá-tyúú(fejjel lefelé lelógatjuk a lábszárunkon.)
Sík, sík, sík, zsíros a másik, (térdünkön ül nekünk háttal,jobbra-balra dülöngélünk vele), könnyen lecsúszik (lecsúsztatjuk a lábszárunkon)

Gyí, paci, paripa,
nem messze van Kanizsa.
Odaérünk délre,
libapecsenyére.
Hamm, hamm, hamm.

Így lovagolnak a hölgyek,(térdünkön jobbra-balra mozgatjuk a babát)
így lovagolnak az urak
,(rendesen lovagoltatjuk)
így meg a huszárok
.(hevesen lovagoltatjuk)

13. Ujjszámolók
Sorra megszorongatjuk a gyerek ujjait a hüvelykujjától kezdve:

Ez elment vadászni,
ez meglőtte,
ez hazavitte,
ez megsütötte,
és ez az icike-picike mind megette!

Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam fölszedte,
Gyűrűsujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!

Ez a malac piacra megy,
ez itthon marad,
ez kap finom pecsenyét,
ez semmit se kap,
ez a malac visít nagyot:
Uí, uí, éhes vagyok!

Tenyerét körkörösen cirógatjuk, miközben az első sort elnyújtva mondjuk, majd a második sorra megcsiklandozzuk a nyakát, hónalját, pocakját :

Kerekecske, dombocska,
itt szalad a nyulacska!

14. Öltöztetők
Add a kezed Dettike, bújjunk be a kisingbe. Add a lábad, nyújtsd ide, a nadrágba bújjunk be! (Az "Aki nem lép egyszerre" dallamára)
Korán reggel, fél hétkor
kimászom az ágyamból,
nadrágot és zoknit húzok,
kiskabátba belebújok,
jobb kezemben nyuszi füle,
bal kezemben apa keze; mint a kakas meg a csibe.
- Futás a bölcsibe!

Akár merre keresgetem,
nem találom meg a zsebem!
Itt volt elől a nadrágon,
most meg sehol nem találom.
Megvan, megvan! Látom, látom
fordítva van a nadrágom!

15. Fürdetős mondókák:
Gyere, ... (gyermek neve),
megfürdetlek (hívogató mozdulat),
szép tisztára moslak,
langyos vízbe ültetlek
, (hullámzó mozdulatok két kézzel),
jól beszappanozlak (két kéz összedörzsölése).
Megmosom a fejedet, a lábadat, a kezedet, a hátadat, a hasadat (testrészekre mutatunk),
Máris tiszta vagy!

Fürödni megy Vencus baba, pici lábán szalad oda.
Kádba vizet, szappant teszünk,pocakunkra sokat kenünk.
Megmossuk a kezet kábat anya segíts! HÁTAM,VÁLLAM!
Nicsak arcod még mindig koszos!
Kicsi fiam légy alapos!
Csukd be szemed mosd meg füled
Készen vagyok! Törölgess meg!

Víz a kádban - fújj bele!
Buborék jön kifele.
Blublu - gluglu hangot ad,
ahogyan a híd alatt
hajó halad a folyón.
Lassan úszik, dohogón,
hozzákötve két uszály.
Vízbe fúlni nem muszáj,
de anélkül, hidd el nekem,
megfürödni értelmetlen;
bugyborékos kádvíz jobban
tisztára mos, mint a szappan!

16.Etetők

Csukd be szemed, nyisd ki szád, adok bele ... (husikát, pogácsát, cukorkát)
Gyerekek, gyerekek,
szeretik a perecet,
sósat, sósat,
jó ropogósat.
Aki vesz, annak lesz,
aki nem vesz, éhes lesz.
Egyedem-begyedem tengertánc,
Hajdú sógor mit kívánsz?
Nem kívánok egyebet,
Csak egy falat kenyeret!

Éliás, Tóbiás, egy tál dödölle,
Ettél belőle.
Kertbe mentek a tyúkok,
Mind megették a magot.
Almát eszem, ropogtatom
fogaim közt morzsolgatom,
olyan finom, mint a méz,
mind elfogyott, ide nézz:
- HAMM!

Teríteni kéne,
mi lesz ma ebédre?
Pohár, kanál, mélytányér,
a kezembe alig fér!

17. Iváshoz

Udvar végén áll a pajta,
barna-tarka boci lakja.
Tejjel tele már a bögre,
kisgyerekek adják körbe,
tejet isznak, kortyolgatnak:
így lesz vége ma a napnak.

18. Evés, ivás utáni "foltokhoz"

Pöttyök, pöttyök, honnan jöttök?
Nem szeretlek titeket.
Abroszból a kávécsöppöt
kisúrolni se lehet!


19. Szúnyogcsípéshez
Hiába is vakarom,
egyre viszket a karom.
Szúnyog csípte meg talán?
Az is lehet, hogy csalán.


20. Betegség esetén

Mit ne mondjak, jól megfáztam,
harmincnyolc fokos a lázam,
köhögök és fáj a hátam,
nem hagyhatom el az ágyam.

Jön hozzám a doktor néni;
orrom, torkom jól megnézi,
kapok tőle jó tanácsot:
vegyem be az orvosságot.

Igyak teát, jó sokat,
fújjam ki az orromat,
cipő nélkül ne mászkáljak,
legközelebb meg ne fázzak!




Fejlesztésre felhasználható könyvek:


















2011. február 19., szombat

Iskolaérettség

Az iskolaérettség feltételei:

- Testi fejlettség
A gyermek testsúlya érje el a 20 kg-t, magassága 1m 25 cm-t.

- Ép érzékszervek: hallás, látás

- Általános életkornak megfelelő tájékozottság
Legyenek ismeretei önmagáról, családjáról, lakóhelyéről, ismerje a négy évszak nevét, a hét napjainak nevét, ismerjen 1-2 verset, mondókát 

- Feladattudat:
Várja az iskolát, akarjon iskolás lenni, érdeklődjön felőle

- Beszédkészség
Képről tudjon mesélni, szavakat, egyszerű mondatokat alkotni. Gondolatait ki tudja egyszerű szavakkal, mondatokkal fejezni. Tudjon bemutatkozni: név, születési idő, szülők neve, testvérek neve, lakhely címe

- Jó egyensúlyérzék: tud fél lábon szökdelni előre, hátra, kerékpározni, szeret hintázni,

- Pontos finommozgások
  Gyöngyfűzés, gyúrmázás, ragasztás, ollóhasználat, origamizás(papírhajtás), cipőfűző megkötése

- Kialakult dominancia
  Vagy a jobb vagy a balkezét használja a tevékenységek végzése során, de ne váltogassa a kezét!

- Keresztcsatornák jó működése: összhang fejlesztése. Pl.: képek-hangok egyeztetése, tapintott tárgy és                                              képének egyeztetése.

- Térirányok felismerése térben és síkban: testséma kialakult legyen.
Dominancia: jobb/bal differenciálása.                                                  
Viszonyfogalmak ismerete: alatta, felette, mellette, mögötte.....                                                                      
- Testséma ismerete: fej,törzs, láb, térd, boka, sarok, lábfej, könyök, tenyér, csukló stb.  Babán tudja megmutatni.

- Soralkotás, sorritmus folytatása megadott sor folytatása, a szabályszerűség felismerése alapján.


- Szem, kéz koordináció: a vizuális észlelés és a kézmozgás harmonikus együttműködése. 
A rajz és más manuális tevékenységek készítik elő. Jól fejleszti a labdapattogtatás is 20-30x.


- Gestallt látás (részek egészként látása)
Az olvasás, írás megtanulásához fontos részképességek egyike.
A puzzle játék jól fejleszti.


- Transzformációs készség (átfordítási képesség): hang-betű megfeleltetése az írás, olvasás területén


- Alak-, szín-, forma-, és nagyságállandóság


- Biztos alak-, háttér megkülönböztetése


- Analizáló, szintetizáló képesség: a mondatok szavakra, szótagokra, hangokra bontásának képessége
illetve ugyanez visszafelé - fonológiai tudatosság


- Emlékezet: vizuális, auditív, ritmus
12 képből 20 mp nézése után tudjon minimum 5-öt felidézni,
12 szó elhangzása után tudjon minimum 5- t visszamondani,
egyszerű 3-4 ütemnyi ritmust tudjon visszatapsolni


- Gondolkodás: életkorának megfelelő szinten képes analizálni,   szintetizálni, összehasonlítani, legyen képes életkorának megfelelő
  ok-okozati összefüggések meglátására, lényegkiemelésre


- Figyelem: Legyen képes tartósan figyelni a tanítóra, elmélyedni a feladatában kb.: 20 percig.


- Emberrajz életkorának megfelelő részletezettségű.


- Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés: a hüvelyk, a mutatóujj és a középső ujj segítségével  a csukló könnyedén mozogjon.                                                                    
- Kudarctűrő képesség: Ne keseredjen el, ha valami nem sikerül számára. Legyen képes újra elkezdeni a feladatot.
                                      
- Felnőttekhez, társakhoz való pozitív viszony: együttműködő, segítőkész, kiegyensúlyozott személyiség


Irodalom: